Tuesday, July 2, 2013

Siapa paling mencabar hadapi Ramadhan???

Kakak masa berapa bulan tah. Yg pasti, dia masih BF lg masa ni

Next week Ramadhan bakal menyusul. Banyak cabaran yg kita bakal tempuh terutamanya ujian melatih anak-anak kecil puasa. Bagi aku, saat paling mencabar ialah masa aku breastfeeding (BF) anak-anak. Bukan sikit cabaran yang BF mommies lalui tau. Kalau tak kuat hati, boleh terbarai puasa atau terlalu amik ringan bab puasa (maklumlah, ibu BF dapat kelonggaran utk qada' hari kemudian). Ada juga ibu-ibu yg pregnant berdepan cabaran terutama yg morning sickness teruk. Tapi ibu pregnant cuba handle diri dia sahaja masa puasa. Alhamdulillah...aku dapat puasa dgn baik masa pregnant walaupun terbarai sehari. 

Masa BF baby, kita jgn mudah melatah. Cuba dulu. Bukan sehari tapi at least seminggu. 1st day puasa masa BF anak, badan aku mmg menggigil. Macam nak pengsan rasa. Lg sedih sebab susu merudum turun SETENGAH dari kebiasaan. Tp tu tak patahkan semangat aku. Aku cuba dan cuba lagi. Aku puasa bkn atas sebab tak nak ganti puasa banyak hari. Tapi aku yakin Dia Maha Mengetahui apa yg tersirat dalam hati hamba-Nya. Dari sehari ke sehari, susu utk anak makin bertambah dan akhirnya normal macam sblm ni. Tau tak apa makanan aku masa sahur dan berbuka. NO PIL2 OR VITAMIN.

Masa sahur, aku wajib makan kurma kering (7 biji atau lebih). Pastu minum susu atau soya atau air longan. Bubur lambuk atau oat mmg makanan paling aku selera utk sahur. Lg pun free je sepanjang Ramadhan kan. Kalau korang suka makan nasi, lg baik. Berbuka, aku makan kurma lg. Masa ni, air longan mmg wajib encik suami belikan. Sebab dia pun tahu dah apa minuman paling baik utk ibu BF mcm aku lps aku cerita. Kat pasar Ramadhan mmg ada ais. Bkn susah pon, blk umah aku panaskan jadi suam2 kuku. Kalau tekak dah boring, blh cuba blend kurma dgn susu segar. Ni resepi kurma milkshake. Sedap lg mabeles! Guna jus kurma pon sedap gak. Lg sedap kalau tambah serbuk vanilla. Fuh! Memang korang akan rajin minum sekaligus naikkan production susu.

Gambar kurma milkshake ihsan google

Paling penting, niat dalam hati puasa kerana-Nya bkn sebab tak nak ganti posa banyak. Kalau ikhlas niat kita, Insya Allah Dia akan permudahkan kita. Ok, selamat buat persediaan mental dan fizikal utk Ramadhan....


No comments:

Post a Comment