Thursday, May 16, 2013

Dilempang cikgu kerana pensel hb


Aku suka kata-kata ni sebab anak aku sendiri lebih percaya apa cikgu dia cakap berbanding aku sendiri. Pernah sekali cikgu dia lukis topi dan eja "HATE". Aku betulkan dan note kecil pada cikgu ejaan sebenar sebab anak aku marah aku padam huruf E tu. Aku faham, bukan cikgu tak tahu tapi tak sengaja. Lepas cikgu dia beritahu hal sebenar, baru anak aku boleh terima. Itu baru satu huruf. Belum satu ayat atau satu cerita. Jangan memain bila kita jadi cikgu ni. Dan semoga anak-anak aku terus menyayangi dan menghormati guru-guru yang mengajarnya walaupun satu hari nanti, pendidikan dia mungkin lebih tinggi dari guru tersebut. Aku cukup tak suka anak murid yang pandang cikgu tu sebelah mata. Apa lagi kurang ajar. Paling kesian, kalau cikgu tu memang TERAMAT BAIK. Laaaaagi aku sedih.

Masa aku darjah dua, aku pernah dilempang oleh seorang guru bahasa Inggeris sebab warna. Pensel warna aku yang berwarna hitam dah hilang. Jadinya aku warnakan guna pensel hb jer. Hasilnya, mestilah warna kelabu sebab tak cukup hitam. Hah, berpinar kepala aku kena lempang. Tapi aku memang tak adu pada sesiapa pun walaupun pada mak. Selepas hampir sebulan, aku dapat macam2 habuan dari cikgu tu. Duit, makanan dan entah apa lagi. Tak tau nape. Maybe dia rasa bersalah kot bila seorang guru India mengadu pada dia aku anak orang susah. Sebabnya aku selalu tengok dia berbual dgn guru India tu yang sememangnya amat mengenali anak2 Abu Said. Hehehh.... Kalau budak zaman sekarang, mau cikgu tu kena saman atau kereta kena toreh kot. Huhu...memang mencabar jadi cikgu sekarang.

SELAMAT HARI GURU PADA SEMUA GURU-GURU SAMA ADA YANG PERNAH MENGAJAR AKU ATAU TIDAK.

No comments:

Post a Comment