Thursday, June 14, 2012

Ubat terbaik untuk cirit: Probiotic vs Prolactor

Anak-anak aku mmg agak sensitif perut terutama si abang. Kakak pulak, kalau dah demam senang sangat nak kena cirit. Mayb panas dalam. Selalunya antara ubat paling berkesan untuk anak-anak ialah prolactor.
 Ubat yang paling anak-anak suka sebab rasanya yang macam strawbery. Bak kata kakak, tak payah minum air pun takpe. Ceh! Biasanya soklan wajib dari tuan doktor ialah, "anak puan alergic apa2 ubat tak"? Tu masa 1st time jumpalah. Sebab ada gak yg kurang sesuai.
Yang ni plak probiotics brand Janipro, sama fungsinya macam prolactor. Cuma ia dalam bentuk kapsul (ada 30 biji). Paed perkenalkan pada aku last week masa kakak kena cirit. Tp kakak tak suka rasanya (aku rasa biasa jer pun). Kakak mmg cerewet tapi tetap makan bila dah kena paksa. Untuk kakak, aku akan bukak kapsul dan bancuh dgn 3ml air (sukat air guna picagari jer). Lps 3 hari jumpa paed semula dan mintak prolactor botol biru tu. Geram gak aku sebab mesti nak nangis tiap kali bg probiotic botol hijau nun. Bkn pahit pun, cuma takde rasa strawbery tu.

Tapi bagusnya probiotic botol hijau ni, kalau anak dah ok, blh simpan sampai 2 thn. Kita pun blh mkn probiotic ni kalau cirit. Kalau prolactor plak, kenalah abiskan sebab biasanya farmasi bancuhkan siap2 untuk kita. WAJIB SIMPAN DALAM PETI. Kalau tak, rosak binasalah segala bakteria nan baik tu. Tapi aku rasa prolactor ni pun ada bentuk kapsul.

Aku tak tau brapa harga kedua-duanya. Tapi pernah beli probiotic brand amway. Mahal lor...Cecah ratus gak. Orang dah bagi, amik jer lah walaupun brand lain. Yg penting free anak-anak sihat.

*Jom joint! Take a picture of your favourite Nescafe product and how you like to have it*

No comments:

Post a Comment