Sunday, January 8, 2012

Merawat sendi dengan lafaz

Last month aku jumpa Dr. Asmah Yun. Sebelum jumpa dia, aku buat fisioterapi tangan kanan aku yang ada sikit masalah. Aku tak ingat apa Dr Ozlan panggil nama sakit sendi kat pergelangan tangan ni. Tapi aku baru sempat buat 3 kali fisio. Ada 3 method fisio aku guna. Satu, interferential therapy yang menggunakan getaran letrik (rasa ala2 semut gitu masa proses fisio), pastu aku pernah guna cara terapi lilin (celup tangan dalam lilin suam. masuk celupan kali ke10, aku rasa perit gak tapi lega rasa sakit tu) dan akhir ialah menggunakan infra red. Sebenarnya terapi pertama aku cuba infra red ni lah.

Berbalik pada cerita aku jumpa Dr Asmah Yun, dia ada menegur kenapa aku buat fisio petang tu (biasanya dokumen dari semua doktor disatukan dalam fail pesakit). Aku pun bagi tau apa yang berlaku. Semuanya gara-gara menyusukan anak sambil beralaskan lengan. Kalau tahun lepas sampai terpaksa ambil suntikan steroid, kali ni doktor cuba fisio dan gel khas. Jadi Dr. Asmah pun ada kongsi sesuatu dengan aku. Meh kita tengok:
"Dan apabila kamu memukul atau menyeksa, kamu melakukan yang demikian dengan kejam bengis?
(Asy-Syu'araa' 26:130)


"Oleh itu, takutilah kamu akan (kemurkaan) Allah dan taatlah kepadaku.
(Asy-Syu'araa' 26:131)

Ayat tersebut boleh dibaca sambil urut kat bahagian sendi yang sakit. Jadi, lepas sapu gel khas aku baca ayat kat atas berulang-ulang (boleh guna apa2 minyak pun masa urut hatta minyak kelapa/Johnson). Yakinlah dengan apa kita buat. Insya Allah. Tangan aku walaupun belum sembuh sepenuhnya tapi sekurang2nya rasa sakit tu tak lah teruk macam dulu. Buat masa ni, inilah fisio yang sempat aku buat. Kalu ada masa, bulan ni aku tekan no giliran kat pusrawi ye. Dan aku ada jumpa seseorang yang istimewa masa jumpa Dr. Ozlan. Sape dia? Nanti aku ceritalah. Dia juga ada kongsi tentang satu benda yang boleh merawat kanak-kanak malas dan merokok.

No comments:

Post a Comment