Monday, January 9, 2012

Merangkak elak kanak-kanak kencing malam

Aku nak kongsi satu lagi perkara iaitu pasal MERANGKAK. Dah lama aku simpan info ni tapi lupa nak share kat tempat biasa ni. Aku pernah attend satu kursus berkaitan kanak-kanak last year. Antara topik mearik ialah tentang kebaikan merangkak. Setiap pagi/petang/malam (kalau tu jer sempat), ajak anak-anak kita merangkak. Main kejar-kejar sambil gayakan bunyi harimau pun boleh. Jangan merangkak biasa-biasa. Langsung takde daya tarikan. Hidup biar kreatif. Kat taska pun boleh cuba lakukan tiap-tiap pagi.

Sebab antara kebaikannya ialah dapat mengelak kanak-kanak dari kencing malam! Merangkak ni juga satu proses mengkoordisikan otak kiri dan kanan. Contohnya, masa merangkak, tangan kiri bayi ke depan dan pada masa yang sama kaki kanan dia juga ke depan.

Merangkak ni juga buatkan tulang belakang kanak-kanak ni kuat. Jangan sesekali bagi walker. Memang ada yang cakap walker buatkan kanak-kanak cepat jalan. Tapi kalau setakat cepat jalan, lepas tu mudah nak jatuh, baik elakkan. Cuba tengok, ada kanak-kanak mudah sangat nak tersungkur dalam tempoh yang kerap. Kalau sebulan dua berlaku tu ok, tapi kalau dah 2 tahun pun masih kejap2 tersungkur, ini salah satu sebab walker (selalunya). Anak-anak aku memang tak guna walker. (walker yang orang bagi ada). So, lepas ni mari ajak anak-anak kita merangkak selalu (aku pun kena buat gak ni, selalu lupa).

p/s: seronok bila kursus KAAK lulus dgn target yg kita nak.

No comments:

Post a Comment