Saturday, May 21, 2011

Degil? ---> Cuba terapi luar sedar

14 tahun dulu aku pernah attend ceramah Dr. Fadzilah Kamsah. Antara yang aku dapat ialah cara nak advice anak dgn berkesan. Pernah seorang Chinese mintak tolong dgn beliau mcm mana nak didik anaknya yg dalam kategori DEGIL. Antara caranya ialah, bagi nasihat semasa anak sedang tidur (lebih tepat semasa dalam keadaan mamai2 gitu). Semasa anak belum betul2 nyenyak.

Sampai satu tahap, Chinese tu terkejut sbb anaknya memberi tindak balas bgn sebentar dari tidur dalam keadaan lelap dan teresak2. Wah! Mayb niat si ibu yg terlalu ingin anaknya berubah. Tp kelebihan org Islam, sambil tu mulalah baca surah Al-Hasyr dari ayat 21-24 dan terus bg nasihat. Paling tak pun, bg nasihat semasa anak blm nyenyak.

Semasa aku attend kursus Pengurusan Tingkah Laku Kanak2 baru2 ni, aku dapat lg cara berkesan nasihat anak. Masih juga sumbernya dari Dr. Fadzilah (katanya pensyarah UM tu). Caranya ialah selepas anak mandi, bagilah nasihat.

Yang ketiga ialah semasa sikat rambut anak (lagi baik selepas dia mandi). Cara ini juga berkesan untuk nasihat anak. Betul gak kata Dr semasa sikat rambut anak tu. Aku sampai sekarang teringat kata2 arwah mak supaya jgn lupa mkn apa yg dibekalkan, belajar rajin2 dan balik biar ramai2. Yap, mmg aku ingat sgt2.

No comments:

Post a Comment