Sunday, November 29, 2009

Gadget Aku Semasa Pregnant

27/12/2009 hari tu (raya haji), genap kandungan aku 23 minggu. Awal-awal mengandung, biasanya aku ambil asid folic dulu. Tak payah beli sebab aku ambil free je kat Klinik Komuniti Kelana Jaya. Vitamin 4 dalam 1 (B complex, vitamin C, zinc dan folic asid). Lain-lain vitamin aku ambil amway punya sebab murah dan bagus. Orang kata mahal tapi bagi aku cukup murah. Meh sini aku citer.
Antara yang paling penting aku ambil mestilah B complex. Kenapa? Sebab aku biasanya ada diabetis semasa mengandung. Tiap kali mengandung ni lah antara vitamin wajib aku. Ni komposisi B Complex Amway: Satu tablet ada 7 vitamin B - B1, B2, B3, B5, B6, asid folik, dan B12; serta inositol dan PABA (asid para-amino-benzoik)

B Complex Amway (RM 60/250 tablet)

Aku makan dalam 3 biji sehari. Sebotol ada 250 tablet (harga RM60). Maksud sebiji harganya 24 sen (RM60/250 tablet). Sebulan cuma RM21.60 jer modal aku! Pastu aku ambil Calsium Magnesium Amway 3 biji sehari juga. Sebabnya untuk elak kaki aku yang mudah cramp terutama pagi. Memang aku minum freshmilk Gooday tapi tu tak cukup. Pastu penting untuk tulang dan gigi baby aku. Ni komposisi yang ada dalam Calsium Magnesium Amway: 3 Tablet sehari memberi 600 mg kalsium dan 400 mg magnesium, serta Pekatan Alfalfa NUTRILITE yang eksklusif.
Calsium Magnesium Amway (RM38/180 tablet)

Aku makan dalam 3 biji sehari. Sebotol ada 180 tablet (harga RM38). Maksud sebiji harganya 21 sen (RM38/180 tablet). Sebulan modal aku cuma RM19 jer! Kalsium ni adalah komponen utama tulang dan gigi, ia mempengaruhi pembekuan darah, penghantaran rangsangan saraf, pengekalan selaput sel, tindak balas enzim dan rembesan hormon. Magnesium penting untuk sel yang sihat, pengeluaran protein dan fungsi buah pinggang yang normal. Kekurangan magnesium memberi kesan kepada kemampuan tubuh mengawal penggunaan kalsium. Pasal tu apa-apa brand pun Calsium ni, pastikan ada komposisi magnesium tau.

Pastu aku ambil juga Protein Amway. Aku campurkan dengan horlicks or Freshmilk Gooday jer. Masa bulan puasa hari tu, memang aku disiplin makan Protein sebab untuk elak gastrik. Morning sickness pun tahap gaban masa tu. Tapi lately ni, macam on/off je ambil Protein ni. Maybe sebab Protein Amway ni cepat buat aku kenyang untuk tempoh lama, tu yang kononnya nak ambil lepas makan. Tapi sudahnya... :).

Protein Amway (RM80/450gram)

Biasanya aku ambil dalam satu scoop je sehari sebab aku dah makan Calsium Magnesium. Satu scoop 10 g memberi 8 g protein daripada protein soya yang diasingkan dan pekatan protein susu dan juga 9 asid amino penting, cuma 36 kalori. Protein soya telah ditunjukkan dapat membantu mengurangkan paras kolestrol. Jumlah protein soya disyorkan yang dapat menghasilkan kesan penurunan kolestrol adalah 25g sehari. Start bulan puasa hari tu, tahan lah dalam sebulan setengah aku guna. Tu masa aku tengah disiplin sebab morning sickness dan gastrik.

Aku ambik gak Fibre Amway sebab sembelit. Makan fibre ni kenalah banyak minum air. Kalau tak, sama gak macam tak makan fibre sebab sembelit. Apa-apa fibre pun kita makan (termasuk sayur-sayuran) , kena banyak minum air.

Nutri Fibre Amway (RM90/60 tablet)

Aku ambil dalam sebiji sehari dah cukup. Maksud sebiji harganya RM1.50 (RM90/60 tablet). Sebulan RM45 modal aku. Setiap tablet membekalkan 1.7g serat dietari. Ada kedua-dua serat larut dan tidak larut daripada 13 sumber semula jadi. Termasuk serat prebiotik iaitu FOS (fruktooligasakarida) yang menyokong kesihatan usus dengan membantu bakteria baik dalam sistem penghadaman agar subur.

Kalau aku makan banyak sayur/ulam hari tu, tablet ni sengaja aku tak ambil. Tak pun aku makan sejenis pelawas keluaran HPA. Sebotol cuma RM16 je. Sebulan sebotol pun dah cukup.

Tu pasal vitamin yang aku ambil. Pasal penjagaan luaran, aku cukup suka produk nonaroguy. Sebab masa mengandung, biasanya kita senang kena keputihan. So, aku guna minyak mustajab.

Minyak Mustajab/Minyak Berubat Herba (RM27/130ml)

Dulu minyak ni warna purple tapi sekarang semua produk nonaroguy dah tukar rupa. Semua dah warna putih. Kalau dulu minyak ni kita panggil minyak mustajab tapi sekarang dah jadi diberi nama minyak berubat herba. Dulu harganya cuma RM20/130 ml tapi sekarang RM27/130ml. Boleh tahan! Biasanya aku letak atas pad/panty liner. Kesannya memang mujarab (tu agaknya dulu dia panggil musjatab).

Scan? Maybe aku buat kat Klinik Kelana Jaya Khamis ni. Ada rezeki, aku nak buat kat vision college untuk scan 4D. Member-member kat susuibu pun komen baik pasal vision college ni sebab harganya cuma RM60 untuk scan 4D ni. Murah tu. Address semua aku kena cari semula sebab aku save dalam handphone je. Handphone aku dah hilang masa petang raya haji baru-baru ni sebab kereta aku kena pecah dek perompak. Jadi korban perompak...

1 comment: